Stress ontladen

We weten vaak best wat goed voor ons is, maar de warboel van het leven zit soms in de weg.

Stress

We ervaren allemaal wel een bepaalde mate van stress in ons leven. Zoveel mensen, zoveel vormen van stress.  De mate waarin we stress ervaren heeft te maken met hoe we reageren op onze omgeving, de mensen om ons heen en de gedachten die we (daarover) vormen. Een definitie van stress is dan ook niet eenvoudig te geven. Wat vast staat is dat we doorgaans alleen invloed hebben op onze eigen gedragingen en gedachten. Dus wat wij als stress ervaren, moeten we zelf zien te hanteren.

Trauma

Naast de algemeen bekende term stress, kan echter ook sprake zijn van trauma. We spreken van trauma als een specifieke enkelvoudige situatie, of een langdurige situatie (chronisch trauma) nadrukkelijke impact heeft op ons leven. Deze invloed vind je terug in de kwaliteit van leven en welzijn. Denk bijvoorbeeld aan slaapkwaliteit, concentratievermogen, lijden onder flashbacks, nachtmerries, prikkelbaarheid of depressie. Maar denk bij (vroegkinderlijk) chronisch trauma ook aan problemen in relatie tot hechting en ontwikkeling. Binnen de (klinische) psychologie is hier inmiddels veel kennis over. Je kunt met mij overleggen of TRE® een goede aanvulling kan zijn op jouw leven, of als je een behandelaar hebt, kun je met hem/haar overleggen. In geval van trauma is de kans groot dat naast TRE® een psychotherapeutische behandeling van belang is.

Met het hoofd of met het lichaam

Het hanteren van stress, het voorkomen ervan en het kwijtraken van de gevolgen van stress kan op verschillende manieren. Soms helpt het om het gesprek aan te gaan. Om helderheid te krijgen in je eigen gedachten en patronen, en te beoordelen of je daarin wat wilt veranderen. Om je hart te luchten, inzicht te krijgen en te werken aan verandering. Stress heeft gevolgen voor ons denken, maar ook voor ons lichaam. Dus kan het ook helpen om met je lichaam aan de slag te gaan. Langdurige stress, kortdurende stress, nare ervaringen, trauma, al je ervaringen sla je op in je lichaam. En nare ervaringen komen nu eenmaal hard binnen en slaan we effectief op, want we willen/moeten leren van nare ervaringen. 

Ontladen

Stressontlader gebruikt verschillende methoden om te werken aan stressontlading. Door met elkaar te spreken of door met het lichaam te werken, of door beide af te wisselen. We zoeken uit wat het beste bij jou past. Net zoals ieder lichaam is toegerust op het hanteren en ontladen van stress, zo weet iedereen eigenlijk zelf heel goed wat hij/zij nodig heeft. Maar soms heb je zo lang alleen door geploeterd, dat je het even niet meer weet. Of niet meer goed voelt. 

Ik werk met praktische toepassingen die je prima na verloop thuis kunt toepassen. We zetten je samen op de rit en we bepalen samen de koers.