Analyseren, reguleren, reduceren

Analyseren

We ervaren allemaal wel een bepaalde mate van stress in ons leven. Zoveel mensen, zoveel vormen van stress.  De mate waarin we stress ervaren heeft te maken met hoe we reageren op onze omgeving, de mensen om ons heen en de gedachten die we (daarover) vormen. Een definitie van stress is dan ook niet eenvoudig te geven en kan heel persoonlijk zijn. Wat vast staat is dat we doorgaans alleen invloed hebben op onze eigen gedragingen en gedachten. Dus wat wij als stress ervaren, moeten we zelf zien te hanteren.

Onderzoeken wat voor jou de kenmerken van stress zijn en waar deze vandaan komen, geeft vaak inzicht in de oorsprong. En dat kan betekenen dat je gaat kijken naar je verleden. Dat doe je om inzicht te krijgen in hoe bepaald gedrag en gedachten in jou zijn ontstaan, die bepalend zijn in je leven van nu. Soms is dat inzicht al voldoende voor verandering. En hoewel het daarvoor zinvol kan zijn om te kijken naar het verleden, is dat zeker niet altijd noodzakelijk.

Reguleren

Stress reguleren houdt in dat je in staat bent te sturen op de mate waarin je stress ervaart en je leert doseren waardoor je kunt voorkomen dat stress je overspoelt. In principe zijn we allemaal in staat stress te reguleren, zodat we in staat zijn stress functioneel te gebruiken. Want stress kan zeker positief zijn in bepaalde situaties. Na die situaties, is het echter van belang stress te ontladen, en dat is waar het vaak lastig wordt.

Het reguleren van stress kan spontaan ontstaan doordat je ontspant. Omdat je iets doet wat je leuk vindt. Maar als je veel stress hebt ervaren, zul je misschien merken dat wat je eerder deed ontspannen, bijvoorbeeld sport, nu niet meer werkt. Dan is het goed verder te kijken. Je kunt analyseren wat voor jou de grootste (oorzaken van) stress zijn. Je verstandelijk inzicht heeft dan impact op de stressbeleving en –hantering. Maar daarmee ben je er nog niet vanaf!

Het reguleren van stress kan daarnaast fysiek geïnitieerd worden. Door inzicht te krijgen in wat jouw (fysieke) sensaties zijn bij stress, kun je leren hier tijdig op te sturen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer inzicht je krijgt in jouw stresssignalen en hoe beter je leert sturen en reguleren. Hiervoor maak ik je wegwijs in ons algemene stresssysteem wat we vervolgens relateren aan jouw specifieke situatie en persoon.

Een fysieke manier van stress reguleren doe ik onder andere door het toepassen van TRE®.

Reduceren

Als je beter inzicht hebt in waar voor jou stress vandaan komt en welke rol je bijvoorbeeld zelf speelt in het onderhouden van stress, zal dat ervoor zorgen dat je met bepaalde zaken anders wilt omgaan. Je wilt anders naar kwesties kijken bijvoorbeeld die je hebben gevormd. Je merkt dat bepaalde vaste gedachtepatronen je niet helpen en dat je die kunt omvormen. Door oefening, maar vooral door inzicht, door anders naar jezelf en je omgeving te kijken. Een gevolg daarvan zal zijn dat je stress(beleving) vermindert en je veranderingen gaat merken in bijvoorbeeld je slaap, je eetlust, je sociale interacties etc. 

Dus hoewel stressreductie eerst misschien een doel op zich was, zal je merken dat het een logisch gevolg wordt. Ofwel, we doen niet aan het bestrijden van de symptomen van stress, maar we gaan op zoek naar de bron, om te kijken of we daar een verandering kunnen krijgen. Dat zal soms een kwestie zijn van met elkaar spreken en onderzoeken. Maar de tijd zal leren of een meer gespreksmatige of een lichaamsgerichte aanpak, of een mooie balans daartussen, voor jou het meest effectief is. Want hoewel we met onze gedachten en bewustzijn veel kunnen sturen en veranderen, is er ook veel verandering te bereiken door ons lichaam te begrijpen en werk te laten doen.